I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg plattformtjenester; hva dette er og eksempler.
Hva er en plattformtjeneste?
Plattformer er digitale tjenester som gjør omfattende bruk av ulike datainnsamlingsteknologier for å skreddersy det etter brukerens behov og ønsker (Krokan)
I den digitale verden vi ut at digitale plattformer er de største og mest verdifulle virksomhetene i dette århundre. Eksempler på slike bedrifter er navn de fleste av oss kjenner til som Netflix og Google. Hvis vi ser i det norske markedet finner vi plattformer som finn.no og vipps. En fellesnevner for disse plattformene er at de er enkle for forbrukene å bruke og blir valgt over med mer kompliserte plattformer som ikke kan brukes av alle fra alle steder.
Bookis
Bookis en plattform drevet av privatpersoner som selger brukte bøker. Denne tjenesten er genial for oss studenter da den gir oss muligheter til å kjøpe og selge brukte pensumbøker og gir oss en økonomisk fordel kontra å kjøpe alle bøkene nye. Plattformen har et marked i hele Norden og er i stadig vekst. Siden er veldig enkel å brukt samt at det er gratis å lage seg en bruker. Brukervennligheten økte også da de lanserte tjenesten som en app, ikke bare nettside.
Det er bare å søke etter boken du ønsker inne i appen eller på nettsiden som gir en oversikt over utvalget og tilstand. Deretter kan du velge om du vli møtes eller få boken sendt med tjenesten Helt-hjem som gjør det super enkelt og kjøper og selger gjennom hele kjøpsprosessen.
Målgruppe
Bookis har en svært stor målgruppe og spesifiserer ikke alder, kjønn eller yrke. De har at stort utvalg bøker til alt og alle, men brukes nok mest rundt pensumbøker og hos studenter. Fellesnevner hvis målgruppen er at de er opptatte av bærekraft og miljø ved gjenbruk av bøker, samt et ønske om å spare penger ved å slippe å kjøpe helt nye bøker.
Transaksjonskostnader
Transaksjonskostnader er kostnader mellom bedriften og kunden.
All handel medfører transaksjonskostnader i ulik grad, enten denne kostnaden går i tid og energibruk, eller faktisk penger. Eks kjøper og selger må finne tid til å møtes og dra til et sted som er i nærheten av dem begge, eller kjøper må betale frakt for å få noe sendt.
Det finnes ulike typer transaksjonskostnader og jeg skal nå gå gjennom disse.
Søkekostnader
Søkekostnader er kostnader som som oppstår i det en kjøper bruker plattformens søkefunksjon for å finne ønsket vare. I Bookis er dette veldig enkelt da brukere av app eller nattsted kan søke etter boken med ulike info, eks forfatter, tittel eller ISBN nummer.
Informasjonskostnad
Denne typen transaksjonskostnader er en kostnad som oppstår når vi leter etter informasjon om ønsket produkt. Med dagens enkle tilgang til Google er ikke dette en vasentlig kostnad lenger, men i Bookis sitt tilfelle kreves det at selgere gir god informasjon om boken som for eksempel tilstand, innhold osv.
Forhandlingskostnader
Forhandlingskostandene går på forandring av pris, møtested osv. Altså momenter i selve salget. Bookis har valgt å ta i bruk tjenesten Helt Hjem for de som ønsker å sende bøkene istedenfor å møtes. denne tjenesten gjør det enkelt og trygt for begge parter da pakken er sporbar gjennom hele reisen. Denne tjenesten er til gjengjeld ikke gratis og har en fast pris på 45 kr. I Bookis velger selger også å sette en fast pris på bøkene hen ønsker å selge, det er altså ikke en plattform for budrunder på bøkene.
Beslutningskostnader
Denne kostnaden oppstår når en kjøper skal bestemme seg for hvilken vare hen ønsker å gå for. Hos Bookis ligger det gjerne ute flere oppslag av samme og det er da viktig at informasjon om tilstand og beliggenhet er lett tilgjengelig
Disse kostnadene er kostnader som skjer når kunden skal ta et valg om hvilket produkt som skal kjøpes. Hos bookis så kommer bøkene i en rekkefølge der det er oversikt over hvordan tilstanden på bøkene er, prisen og hvor i Norge bøkene befinner seg. Så bookis gjør dette veldig lett for kundene deres og senker dermed disse kostnadene, ettersom at all informasjon ligger på samme sted.
Kilder;
https://bookis.com/no